BBR

Parent Previous Next

Funktionen bruges til indberetning af husleje til Kommunedatas BBR-register.

 

 

OPSÆTNING.

 

Fra hovedmenuen vælges:

 

     Opsætning - Administration - BBR register - (F)BBR

 

Udfyld de relevante felter.

 

Sti og filnavn:

Indtast sti og filnavn for filen, der modtages fra Kommunedata.

 

Der skal indtastes kommunenummer i feltet ‘Kommunenr’ i ejendomskartotekets (F)Ejendom - (F)Navn.

 

Der skal indtastes vejnummer og husnummer i felterne ‘BBR vej/husnummer’ i lejemålskartotekets (F)Lejemål - (F)Stamdata. Der findes en funktion, der kan hjælpe til at udfylde disse felter automatisk. Med lejemålskartoteket åbnet vælges fra hovedmenuen:

 

     Lejemål - Felter - Udfyld BBR-felter

 

Indtast selskab og ejendom.

 

Indtast eventuelt lejemål.

 

Vejnummer:

Indtast vejnummeret for den valgte ejendom. Hvis vejnummeret undlades, røres vejnummerfeltet ikke i kartoteket.

 

Husnummer:

Afkryds her hvis husnummerfeltet i kartoteket ønskes udfyldt. I denne operation afkodes feltet ‘Lejemålsadresse’ i lejemålets (F)Lejer. Bemærk at et indtastet husnummer vil blive overskrevet.

 

Tryk på Start for igangsættelse af funktionen.

 

 

Husnummerformat.

 

Hvis husnummeret indtastes manuelt, skal følgende format overholdes:

 

Nummeret skal bestå af 10 tegn.

 

3 tegn: Gade- eller husnummer. Talværdi fra ‘001’ til ‘999’. Der skal udfyldes med foranstående nuller.

 

1 tegn: Bogstav fra ‘A’ til ‘Z’ eller tegnet kan være blankt.

 

2 tegn: Etageangivelse. Benyt ‘KL’ for kælder og ‘ST’ for stuen. Ellers anvendes tallene ‘01’ til ‘99’. Der skal udfyldes med foranstående nul.

 

4 tegn: Sideangivelse. Benyt ‘  TV’, ‘  MF’ og ‘  TH’. Hvis der er mere end 3 lejligheder pr. etage, benyttes et tal i stedet. Anvend tallene ‘   1’ til ‘9999’. Der indsættes foranstillede blanke tegn.

 

HVIS DER BRUGES SIDEANGIVELSE OG DENNE SKAL UDTRÆKKES AUTOMATISK FRA LEJEMÅLSADRESSEN, SKAL DER STÅ ‘NR’ ELLER ‘nr’ FORAN SIDEANGIVELSEN. EKSEMPLET ‘Hovedgaden 174 1.sal nr. 5’ GIVER HUSNUMMERET ‘174 01   5’.

 

 

INDBERETNING.

 

Indberetningen er baseret på en fil fra Kommunedata. Hver enkelt record repræsenterer et lejemål og i denne record skal STRATO nu placere huslejeoplysningen. Det vil normalt være nødvendigt at udpakke filen, da den vil være pakket og dermed ikke læsbar. Det forudsættes at udpakningen har fundet sted.

 

Fra hovedmenuen vælges:

 

     Funktion - BBR - BBR indberetning

 

Indtast sti og filnavn, hvis det er et andet end det foreslåede.

 

Tryk på Kontrol for igangsættelse af kontrolkørslen. Der fremkommer en rapport på skærmen over de records (lejemål) i filen som IKKE kunne findes i lejemålskartoteket. Kontroller kommunenummer i ejendomskartoteket og vejnummer/husnummer i lejemålskartoteket og gentag kontrolkørslen.

 

Tryk på Start for igangsættelse af overførslen af huslejeoplysningen til filen. Filen bliver forberedt som en midlertidig fil på harddisken før den i menuen anførte fil bliver erstattet med denne. Der bliver udskrevet en følgeseddel på printeren.

 

Tryk på Se fil for at få vist rådata fra filen på skærmen.

 

Huslejen bliver beregnet på basis af kontoen i lejemålskartoteket med kategorien ‘Grundleje’. For lejemålstyperne ‘Ejerlejlighed’ og ‘Andelslejlighed’ skal kategorien dog være ‘Fællesudgift’.