Følgende hovedpunkter benyttes i forbindelse med regulering af fællesudgifter:
● Forbered regulering
● Regulering af fællesudgift
● Udskriv varslingsbreve (Word-dokument)
Forbered regulering.
Udgiften, der skal fordeles, indtastes i feltet ‘Samlet udgift’ i ejendomskartotekets (F)Regulering - (F)Fællesudgift.
Det kan være en fordel at opsætte udgiftsspecifikationen i et Excel-regneark. Navnet på dette regneark kan da sættes ind i ejendomskartoteket: Vælg den venstre tabel i (F)Bogholderi - (F)Regnskab. Indsæt en ny linie og indtast Kode (= linienr.), Beskrivelse og Navn på regneark.
Regulering af fællesudgift.
1. Forbered reguleringssats:
Gå til ejendomskartotekets (F)Regulering - (F)Fællesudgift. Sørg for at en af de 4 reguleringsmetoder er afkrydset. Tryk på regnemaskinen ‘Beregn reguleringssats på basis af den samlede udgift’. De benyttede beregningstal er henholdsvis ‘Reguleringsareal’, ‘Vurderingsleje’, ‘Fordelingsleje’ og ‘Fordelingstal’ fra ejendomskartotekets (F)Lejemål - (F)Typer. Satsen kan også indtastes manuelt.
2. Vælg fra hovedmenuen:
● Funktion - Huslejeregulering - Fællesudgifter - Regulering
Vælg selskab og ejendom.
Indtast eventuelt lejemål.
Vælg eventuelt type
Indtast varslingsdato.
Indtast ikrafttrædelsesdato.
Indtast dato for efterregulering. Hvis der ikke er efterregulering, skal denne dato være den samme som ikrafttrædelsesdatoen. En valgt efterreguleringsdato benyttes konsekvent og UAFHÆNGIG af en eventuel senere begyndelsesdato til beregning af efterreguleringsbeløbet.
Rundes op til:
Beregningen kan foregå uden afrunding eller der kan rundes op til hele kroner, 5 kr. eller 10 kr.
Tryk på Se… for at få en reguleringsrapport på skærmen. Denne funktion bruges til kontrolkørsel.
Tryk på Start for igangsættelse af reguleringen. Der bliver skrevet en reguleringsrapport ud på printeren. Varslingsdato, ikrafttrædelsesdato og dato for efterregulering indsættes automatisk i ejendommens (F)Regulering - (F)Fællesudgift.
Udskriv varslingsbreve (Word-dokument).
I ejendomskartotekets (F)Regulering - (F)Fællesudgift skal feltet ‘Varslingsskabelon’ indeholde navnet på word-skabelonen med varslingen.
Vælg fra hovedmenuen:
● Funktion - Huslejeregulering - Fællesudgifter - Varsling
Vælg selskab og ejendom.
Indtast eventuelt lejemål.
Vælg transaktion. Det foreslåede transaktionsnummer stammer fra den sidst kørte regulering.
Afkryds Til arkiv hvis hver enkelt brev ønskes gemt på harddisken.
Tryk på Print for igangsættelse af udskriften af varslingsbrevene.
Hvilken indflydelse har reguleringskørslen på lejemålet ?
Når der trykkes på Start i reguleringsmenuen og reguleringsrapporten kommer ud på printeren, bliver lejemålet klargjort med alle oplysninger til varslingsbrevet og med det nye opkrævningsbeløb på ikrafttrædelsesdatoen. Det er en forudsætning for indsættelse af det nye opkrævningsbeløb at opkrævningskontoen for fællesudgift har kategorien ‘Fællesudgift’. Hvis der udføres efterregulering, skal der i (F)Bogholderi - (F)Kontokort være en konto med kategorien ‘Fællesudgiftsregulering’.
I lejemålskartotekets tabel i (F)Lejeregulering indsættes en ny linie med hovedoplysningerne på reguleringen og i (F)Lejeregulering - (F)Fællesudgift indsættes en ny linie med samtlige oplysninger til varslingen.
Det nye opkrævningsbeløb samt et eventuelt efterreguleringsbeløb indsættes automatisk i lejemålskartotekets (F)Opkrævning - (F)Opkrævningsspecifikation. Der sættes en slutdato på den nuværende fællesudgift og der sættes en ny linie ind i tabellen med startdato og beløb på den nye fællesudgift. HVIS KVARTALSLEJEMÅL KØRER MED SKÆVE OPKRÆVNINGSTERMINER I FORHOLD TIL IKRAFTTRÆDELSESDATOEN, VIL DER BLIVE OPKRÆVET ET REGULERINGSBELØB.